eigen_frontfoto

Oproep tot transparante en constructieve dialoog bij invoering kilometerheffing

truck

Vanaf 1 april komt de veelbesproken kilometerheffing in voege. Op de autosnelwegen en bepaalde gewestwegen in België moeten vrachtwagen van meer dan 3,5 ton een per gereden kilometer een heffing betalen. Voor biogasinstallaties is transport een belangrijke kostenpost omdat er met grote hoeveelheden biomassa gewerkt wordt. Aan de inputzijde komen te vergisten stromen toe, maar ook aan de outputzijde vertrekt er digestaat of een afgeleid product (bv. gedroogde fractie). Biogas-E had graag een warme oproep gedaan naar biomassahandelaars, transporteurs en de biogasbedrijven om in een transparante en constructieve dialoog om te gaan met deze veranderde belastingmethodiek en de kosten op een faire manier door te rekenen.

Verwacht  wordt dat de transportkost met 8 tot 10% zou stijgen. Dat de transportsector genoodzaakt is om deze kostenverhoging door te rekenen aan de klanten kan goed worden verstaan. Voor een goede verstandhouding zal wel belangrijk zijn dat op een transparante manier wordt gecommuniceerd en waar nodig ritschema’s in detail worden overlopen met de klant. De biogassector staat financieel onder druk en dit zal in de toekomst niet anders zijn, veel bijkomende kosten zijn dus niet wenselijk. Een verhoogde transportkost kan binnen de O.T. berekeningen van het VEA weliswaar opgenomen worden, maar door de aftopping van de bandingfactor heeft dit geen effect op de werkelijke toekenningen van groenestroomcertificaten. Aan de inkomstenzijde verandert er dus niets voor een biogasinstallatie.

foto: © Pixabay

Datum publicatie