eigen_frontfoto

Eerste projecten met bio-CNG en bio-LNG starten in Vlaanderen

Verko

Heel wat autobestuurders zijn zich er niet van bewust dat ze gedeeltelijk op biobrandstoffen rijden. Zo mag er maximum 7% biodiesel toegevoegd worden aan diesel, en maximum 10% ethanol aan benzine. Door brandstofleveranciers te verplichten biobrandstoffen bij te mengen in de fossiele brandstoffen wil België de uitstoot van broeikasgassen afkomstig van het verkeer verlagen. Niet alle biobrandstoffen scoren echter even goed op vlak van broeikasgasemissiereductie. Recent vaardigde minister Khattabi nog een verbod uit op biobrandstoffen afkomstig van soja of palmolie, wegens het beperkte milieuvoordeel ten opzichte van fossiele brandstoffen. Ook Europa wil sneller werk maken van duurzame biobrandstoffen. Biobrandstoffen, op basis van biomethaan, hebben doorgaans een lage CO2-voetafdruk, waardoor deze steeds interessanter worden voor brandstofleveranciers om te kunnen voldoen aan de duurzaamheidsverplichtingen.

In Vlaanderen komen ondertussen ook de eerste projecten van de grond om bio-CNG en bio-LNG aan de pomp aan te bieden. Biogas-E sprak met enkele voortrekkers over hun activiteiten rond biomethaan.

Vraag naar bio-LNG neemt toe

Dirk Focroul, Green Gas manager bij Fluxys, deelt zijn visie op biobrandstoffen en de rol van Fluxys als LNG-terminalbeheerder in Vlaanderen en Frankrijk. “Brandstofleveranciers zijn op zoek naar een product dat beschikbaar is en voldoet aan de eisen inzake hernieuwbaarheid en CO2-reductie. Zo kom je vandaag automatisch bij bio-LNG terecht.”

Lees hier het interview

Eerste bio-LNG aan de pomp

Drive Systems bouwde in 2014 het eerste LNG-tankstation in België. Ondertussen is het aantal stations uitgebreid tot vijf, verspreid over heel Vlaanderen. Momenteel is Drive Systems achter de schermen druk bezig om binnenkort ook bio-LNG te kunnen aanbieden aan de pomp. Philippe Desrumaux, eigenaar van Drive Systems, vertelt het verhaal van deze belangrijker speler in de LNG-markt. “We gaan niet wachten op de overheid om stappen richting nuluitstoot te zetten. Daarom willen we vandaag, samen met onze klanten, starten met het bijmengen van bio-LNG.”

Lees hier het interview

Productie van bio-CNG voor eigen huisvuilwagens

Dit jaar startte bij Verko de bouw van een biogasinstallatie met gedeeltelijk nageschakelde biogasopwerking tot biomethaan. Op hun site in Appels zal ingezameld GFT-afval onder meer omgezet worden naar een milieuvriendelijke brandstof voor het eigen wagenpark. Bart Descamps, afdelingshoofd afvalbeheer bij Verko, vertelt meer over dit voorbeeld van circulaire economie dat tegen september 2022 operationeel zou moeten zijn. “Het unieke aan onze situatie is dat het inzamelverhaal en de combinatie vergisting en compostering zich op één site bevindt, wat dergelijk project mogelijk maakt.”

Lees hier het interview

Inhoud: © Biogas-E magazine
Foto:  © Verko

Datum publicatie