eigen_frontfoto

Innovaties in mobiliteit – alternatieve brandstof voor trucks en bussen

mobiliteit

Op 11 februari kwamen veel zakenmensen en geïnteresseerden samen in Kortrijk Xpo voor een interessant programma over alternatieve aandrijving voor vrachtwagens en bussen. Deze middag werd georganiseerd door de POM West-Vlaanderen samen met Busworld Academy. Later dit jaar, van 16 tot 21 oktober 2015, belooft Busworld opnieuw de afspraak te worden voor een onderdompeling in de wereld van coaches en trucks. Diverse toonaangevende bedrijven in de bus- en trucksector geloven in alternatieven als waterstof, elektriciteit en aardgas (LNG/CNG).

Tijdens de middag werden meerdere presentaties gegeven en werd afgesloten met twee interessante panelgesprekken. Maarten Messagie van de onderzoeksgroep MOBI (VUB) stelde de well-to-wheel vergelijking voor van enkele scenario’s waaronder de klassieke fossiele brandstoftoepassingen en elektromechanische alternatieven. Op diverse LCA-aspecten (levenscyclusanalyse) scoren de duurzamere alternatieven vanzelfsprekend beter dan de conventionele.

Ivo Cré, senior manager van Polis, ziet vanuit Europa een gecoördineerde aanpak voor transport en mobiliteit in stedelijke omgevingen. De luchtkwaliteit binnen onze steden verbeteren en het aanpakken van geluidshinder zijn op vele beleidsniveaus dé incentives om vervoer op fossiele brandstof te ontraden binnen een stadsomgeving. Deze veranderingen in mobiliteitsaanpak kaderen perfect binnen het smart cities concept waar de Europa centrumsteden naar evolueren.

De derde spreker was Peter Wouters, actief als algemeen directeur bij busbouwer VDL Bus Roeselare. Volgens hem kunnen busbouwers niet anders dan mee op de kar springen van elektromobiliteit. VDL verkocht reeds verscheidene modellen van hun 100% elektrische bus (Citea Electric) aan meerdere buitenlandse klanten. De eigenschappen van openbaar busvervoer maken het volgens hem mogelijk om rendabele business cases op te stellen. Denk maar aan het feit dat dergelijke bussen een lustraject volgen met vaste stopplaatsen waar mogelijks een oplaadpunt kan worden voorzien. Om te anticiperen op toekomstige innovaties streven busbouwers beter naar een modulaire opbouw van hun voertuigen, wist de heer Wouters ons verder te illustreren.

Enkele praktijkgetuigenissen waren ook ingepland. De eerste die inpikte was Hany Aouad van nutsbedrijf fluxys en vertegenwoordiger van de Natural Gas Vehicle Association (NGVA). Een mooi overzicht van de operationele CNG/LNG-tankstations werd gegeven. Sinds de praktijkavond nieuwe mobiliteit (11 september 2012 – Provinciehuis Brugge) is het aantal wagens dat op CNG rijdt in België toegenomen tot meer dan 1800. De inspanning geleverd door nvga.be op het autosalon en de gegeven premies hebben zeker meegeholpen aan deze toename, maar intrinsiek is de total cost of ownership van CNG-wagens zeer interessant.

LNG is vloeibaar methaan en komt toe in de terminal te Zeebrugge. De energiedensiteit is per liter groter, maar de lage temperaturen maken het een brandstof dat slechts na enige opleiding goed te hanteren is. Het transportbedrijf Mattheeuws is samen met Romac Fuels een voorloper en heeft als eerste een LNG-tankstation uitbating in Vlaanderen (Veurne). In de praktijk wordt er een marge gecreëerd van ongeveer 6 cent/km tegenover conventionele diesels waardoor de meerkost op ongeveer 5 jaar terug te verdienen is. De energieke Charlotte Mattheeuws zette het verhaal om in harde cijfers, een inspiratie voor menig ondernemer.

Vervolgens was het aan de heer Dries Dennequin van Eandis de beurt om de visie toe te lichten van de distributienetbeheerder op integratie van de oplaad- en tankinfrastructuur binnen de bestaande nutsvoorzieningsnetten. Laadinfrastructuur inzetten op de juiste locatie zal een sleutelrol spelen in de ontwikkeling van elektromobiliteit volgens hem. Verder ziet Eandis CNG eenvoudig te implementeren gezien de reeds goede dekking van het aardgasnet in Vlaanderen.

Om de middag ook een internationaal tintje te geven kwam Mart Noordam van bij onze noorderburen om zijn bedrijf voor te stellen: EMOSS. Als retrofitter van bestaande trucks, bussen en bestelwagens naar een elektromotorische aandrijving slaagt EMOSS erin de juiste business cases draaiende te krijgen. Momenteel nog is het nog een nichemarkt volgens Mart, maar met de sterkere verduurzaming van de steden ligt er nog een toekomst open voor hun elektrische voertuigen.

Als laatste spreker kwam Flip Bamelis van de firma Van Hool aan het woord. In Antwerpen leverde Van Hool dit jaar 5 waterstofbussen. Door het in elkaar steken van het gepaste project kon een interessante oplossing geboden worden aan de H2-reststroom in de haven van Antwerpen. Een oplossing waarbij door de inzet in openbaar transport de burger en de stad wel varen bij een transportmiddel slechts wat waterdamp achterlaat.

Het thema biomethaan was niet specifiek vermeld in het programma van deze studiemiddag, maar onontkoombaar kwamen woorden zoals biogas, groen gas, CBG/LBG en biomethaan meerdere malen over de lippen van diverse sprekers. Velen uit de industrie gaven aan dat de stap van CNG naar gecompresseerd biogas (CBG) maar een kleine stap is. De energiedrager is immers dezelfde, maar de LCA resultaten en duurzaamheidsscore van biomethaan zijn des te beter dan die van CNG. Belangrijk om mee te geven is dat uit de woorden van Philippe Jacquemyns (Volvo Trucks Belgium) duidelijk te verstaan was dat de constructeurs klaar zijn om bussen en trucks op biomethaan te laten rijden, zoals ook blijkt uit de verkoop in landen waar reeds wel wordt gezuiverd tot de juiste kwaliteitseisen.

 

Datum publicatie
Tags