Transport
De transportsector is momenteel verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de totale uitstoot aan broeikasgassen in de EU, ondanks efficiëntieverbeteringen en de opkomst van klimaatmitigatiebeleid. Bijna driekwart van de vervoersemissies in de EU is afkomstig van het wegverkeer.
Biomethaan biedt een duurzaam en kostencompetitief alternatief voor fossiele brandstoffen. Het is een van de weinige eenvoudig verkrijgbare fossiele brandstofalternatieven voor langeafstands- en energie-intensieve transportsegmenten. Dit maakt biomethaan een belangrijke speler in de transitie naar een klimaatneutrale economie. Omdat biomethaan uit dezelfde molecule bestaat als aardgas wordt het reeds gebruikt als hernieuwbaar alternatief voor fossiele brandstoffen in gasvoertuigen en LNG-schepen: er is weinig tot geen verandering nodig aan de bestaande motoren op gecomprimeerd aardgas (CNG) en LNG. Op dezelfde manier kan biomethaan rechtstreeks in het gasnet en het reeds goed uitgebouwde netwerk van CNG en LNG tankstations worden geïnjecteerd. De inzet van biomethaan ter vervanging van fossiele brandstoffen vereist dus geen extra investering van middelen en tijd om nieuwe infrastructuur en technologie te ontwikkelen.
Biomethaan heeft ook het potentieel om de luchtvaart koolstofarm te maken, een transportsegment waarvan de uitstoot moeilijk terug te dringen is. De luchtvaartsector is bij uitstek afhankelijk van gasturbinemotoren en vliegtuigbrandstof. Zowel bij de industrie als bij de overheid wordt biomethaan - met name duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) afgeleid van biomethaan - echter gezien als een realistische en haalbare optie. Biomethaan kan op korte tot middellange termijn het pad effenen voor een duurzamere luchtvaart; een aantal bedrijven investeren momenteel in projecten die tot doel hebben SAF te produceren met behulp van biomethaan.